Bytom      Chorzów      Gliwice      Katowice      Mikołów      Ruda Śląska      Świętochłowice      Tychy      Zabrze    
        
Niedziela, 28. maja 2017, Imieniny: Augustyna Ingi Jaromira      
Szukaj: w  
     esil.pl dla Ciebie: Sprawdziałaś/eś już dzisiejszy repertuar kin?
Strona gwna: Śląski internetowy poradnik medyczny: Fitness z brzuszkiem
» Fitness z brzuszkiem

Fitness z brzuszkiem

06-01-2010
 

Jak podają norwescy naukowcy związek między siłownią a płodnością dotyczy nie tylko panów. Po trwających kilkanaście lat badaniach lekarze z University of Scence dowiedli, że panie nadmiernie korzystające z siłowni i zajęć w klubach fitness mają trzykrotnie większe problemy z zajściem w ciążę.
Ryzyko pojawienia się niepłodności wzrasta wraz z natężeniem ćwiczeń fizycznych i wiąże się z zaburzeniami gospodarki hormonalnej kobiecego organizmu. Wydaje się, że forsowny wysiłek ma większy wpływ na płodność niż wiek, waga czy palenie papierosów. Obserwacje te pochodzą z badań nad kobietami uprawiającymi zawodniczo sport, u których niejednokrotnie dochodzi do poważnych zaburzeń cyklu miesięcznego i owulacji. Ćwiczenia są konieczne dla utrzymania zdrowia, ale przed planowanym zajściem w ciążę panie powinny ograniczyć ćwiczenia siłowe na rzecz aerobowych. Kiedy szczęśliwie uda się zajść w ciążę wiele pań zadaje sobie pytanie - czy ten stan oznacza całkowitą z rezygnację z wysiłku fizycznego? Niektóre kobiety nie wyobrażają sobie takiej sytuacji.

Na siłowni ostrożnie
Niektórzy są zdania, że kobiety nie muszą całkowicie rezygnować z ćwiczeń na siłowni, jeśli będą pamiętać o kilku podstawowych zasadach. Przede wszystkim należy uzyskać opinię lekarza w sprawie przeciwwskazań zdrowotnych do wykonywania ćwiczeń fizycznych związanych z oceną stopnia zagrożenia ciąży i chorobami współistniejącymi np. z nadciśnieniem tętniczym. Po uzyskaniu zgody na ćwiczenia należy pamiętać, że w przypadku ćwiczeń z ciężarkami powinno się zmniejszyć o połowę ich wagę, a podwoić ilość powtórzeń. Wolny bieg lub szybki marsz na bieżni może zastąpić spacery w plenerze, gdy pogoda za oknem nie sprzyja przechadzkom. Należy jednak unikać ćwiczeń, które trzeba wykonywać w pozycji leżącej, kiedy mięśnie macicy mogą zacisnąć naczynia krwionośne, podwyższając ciśnienie krwi. Podczas zajęć na siłowni należy bezwzględnie pamiętać o kontroli pulsu – poprawny puls kobiety ciężarnej mierzony na nadgarstku nie powinien przekroczyć 140 uderzeń na minutę. Wykonywane ćwiczenia dobrze jest też konsultować z doświadczonym instruktorem, który najlepiej doradzi jak ćwiczyć, by nie zaszkodzić sobie i dziecku.

W grupie raźniej
Panie, które mimo wszystko boją się wysiłku na siłowni, mogą wybrać inne formy ruchu wymagające mniejszego wysiłku fizycznego. Specjalnie dla nich powstają dedykowane grupy aerobiku lub aqua aerobiku, a także jogi i pilates. Ćwiczenia na nich wykonywane są tak dobrane, by odpowiednio rozciągnąć mięśnie krocza i wzmocnić przeponę, co jest dodatkowym plusem w czasie porodu kiedy bardzo istotne jest właściwe oddychanie. Choć zdania naukowców są podzielone, zwykle zalecają oni wstrzymanie się z takimi formami aktywności do 12 tygodnia ciąży – po upływie pierwszego trymestru i ustąpieniu najgorszych dolegliwości kobiety nie tylko mają więcej energii, ale także chętniej dzielą się swymi przeżyciami i problemami, co w zgranej grupie ćwiczących jest ułatwione.

Jak ryba w wodzie
Indywidualistkom i kobietom ceniącym indywidualny tryb ćwiczeń z pewnością spodoba się propozycja korzystania z basenu, który przynosi ulgę zmęczonym mięśniom. Jednak i tu trzeba zwrócić uwagę na kilka elementów. Przede wszystkim istotną kwestią jest czystość i higiena w całym obiekcie. Warto także zwrócić uwagę na to, czy woda jest chlorowana czy ozonowana – chlor może wywoływać podrażnienia, więc lepiej wybierać baseny, w których środkiem odkażającym wodę jest ozon. Należy pamiętać aby na basen zabrać tampon, który po wyjściu z wody należy natychmiast usunąć. Dla tych pań, które niechętnie wychodzą z domu, świetnym rozwiązaniem są ćwiczenia na dużych, dmuchanych piłkach. Rozluźniają, zmniejszają bóle kręgosłupa, relaksują, a po porodzie mogą służyć nie tylko zmęczonej mamie, ale w perspektywie czasu także rosnącemu dziecku. 

dr n. med. Piotr Miciński
Specjalista położnictwa, ginekologii i endokrynologii

Prezes Zarządu Centrum Leczenia Niepłodności w Mysłowicach "Novomedica"
www.novomedica.pl

rdo:


 

 

 

: esil.pl poleca :
 

lski internetowy poradnik medyczny
lski internetowy poradnik medyczny
 

Prostujemy Obraz lska
 

NASI PARTNERZY

R E K L A M A





Wiadomoci · Imprezy · Katalog firm · Ogoszenia · Przegld prasy · Repertuar kin · Felietony · Galerie · Konkursy

^ do gry · Strona gwna · Kontakt · O nas · Reklama · Nasi Przyjaciele · Katalogi www · Najnowsze · Kanay RSS
Copyrights © 2005-2017 esil.pl
kontakt: info@esil.pl
2017-05-28 04:58:15 0.053385972976685 12



Na naszych stronach internetowych stosujemy pliki cookies. Korzystajc z naszych serwisw internetowych bez zmiany ustawie przegldarki wyraasz zgod na stosowanie plikw cookies zgodnie z Polityk prywatnoci.Akceptuj, nie pokazuj wicejCzym s pliki "cookies"?